Tu, Farul, pentru mine, ești unica iubire!

Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, mulţime şi în aer liber
„Farul Constanţa şi Aria Ultra’ sunt familia mea”

Echipe de tradiție: Povestește-mi puțin despre grupul de suporteri din care faci parte? (când și cum v-ați organizat)

ADO: Fac parte din grupul ARIA Ultra’, înfiinţat în anul 2000, cel mai vechi grup din Peluza Sud Farul Constanţa. Eu, împreună cu ceilalţi băieţi din grupul Blue Boys (înfiinţat în 2002) ne-am alăturat grupului Aria după ce steagul nostru a fost capturat la un meci pe teren propriu contra lui Rapid. Aria este şi grupul cel mai numeros din Peluza Sud, cu 40 de membri, printre care şi membrii fondatori ai acestuia. Grupul este autofinanţat, printr-un sistem de cotizaţii. Încercăm să fim mereu la cel mai înalt nivel pe plan ultra’, să fim cât mai organizaţi, profitând şi de faptul că grupul reuneşte 3 generaţii de suporteri, de la cei care se apropie de 40 de ani, până la cei care abia au împlinit vârsta majoratului. Deci, vom avea continuitate şi atunci când cei mai „bătrâni” dintre noi vor pune „fularele-n cui”.

EDT: Cum percepi tu nivelul de implicare a suporterilor constănțeni în proiectul Farul Constanța?

ADO: Sincer, cred că întreaga suflare faristă a crezut în acest proiect şi a contribuit la susţinerea lui. Nu neaparat din punct de vedere financiar, prin donaţii sau cotizaţii, ci şi prin activităţi realizate în regim de voluntariat în cadrul clubului sau prin simplul fapt că au participat la meciurile echipei. O dovadă în acest sens, suficientă de altfel, mi se par cifrele înregistrate de club la cele mai importante momente de la renaşterea sa (circa 4.000 de suporteri la meciul de baraj cu Pescăruşul Sarichioi şi peste 6.000 la meciul promovării în Liga a 2-a). De atunci, este la fel de adevărat că media spectatorilor a scăzut destul de mult. Într-un fel este de înţeles, Constanţa este un oraş destul de exigent când vine vorba de performanţa în sport şi mai ales în fotbal.  

EDT: Cum vă propuneți să atrageți suporterii de rând/cetățenii să vină alături de Farul?

ADO: Prin metodele specifice aflate la dispoziţia oricărei peluze. Un sector colorat, unit, care nu încetează niciodată să-şi încurajeze favoriţii pe durata celor 90 de minute şi nu numai. De curând, am implementat şi un Regulament al Peluzei Sud pe care ne dorim să-l cunoască şi să-l aplice cât mai mulţi suporteri. Încercăm să ne promovăm acţiunile cât mai mult, în special prin intermediul reţelelor de socializare. De asemenea, în ultimii ani au fost realizate şi mai multe coregrafii destul de reuşite, dintre care, cea de la meciul cu Sportul Chişcani a fost realizată pe toate sectoarele care au fost deschise publicului. Ca orice Peluză, realizăm şi materiale specifice pe care le comercializăm pentru a apropia suporterii de noi şi pentru a finanţa activitatea, deplasările etc.. Totuşi, aşa cum am mai spus, la Constanţa, cel mai simplu mod de a atrage suporterii la Stadion este să câştigi cât mai des şi să etalezi un fotbal de calitate. Iar în acest plan, contribuţia noastră ca cel de-al doisprezecelea jucător este importantă dar nu mereu determinantă. Pe lângă toate acestea, încercăm să ne implicăm şi în diferite acţiuni civice, cum sunt ecologizările, diferite strângeri de fonduri pentru cazuri sociale etc. Până la urmă, suntem suporteri tot timpul, nu doar în ziua meciului şi suntem preocupaţi şi de oraşul pe care îl iubim şi de necesităţile comunităţii sale.

EDT: Consideri că este utilă branduirea clubului drept continuator al echipei de tradiție FC Farul Constanța sau este necesar un rebranding fundamentat pe noul proiect?

ADO: Recuperarea însemnelor identitare ale clubului a reprezentat unul dintre obiectivele principale care au stat la baza înfiinţării echipei suporterilor farişti. Prin asocierea cu Ciprian Marica, acest lucru s-a realizat, chiar dacă nu a fost respectat planul imaginat iniţial de noi. Cred că Farul Constanţa îşi merită locul între echipele de tradiţie ale fotbalului românesc. Chiar dacă nu avem o vitrină de trofee impresionantă, acest club este, a fost şi va fi iubit de mii de suporteri, care le-au insuflat pasiunea pentru colorile alb şi albastru şi celor care vin din urmă. Farul nu are cum să moară, indiferent de ce stabileşte o instanţă de judecată, atât timp cât – undeva pe Pământ – va trăi măcar un suporter farist. Farul, fără exagerare, este mai mult decât un simplu club de fotbal, este o familie şi o stare de spirit. Revenind la întrebare, cred că strategia de marketing a clubului din sezonul recent încheiat este cea corectă.

EDT: Consideri utilă implicarea autorităților locale? (atât în infrastructura sportivă, fotbalul juvenil sau fotbalul senior profesionist)

ADO: Din păcate, cred că a ajuns o condiţie sine-qua-non. Probabil că dacă mâine s-ar schimba legislaţia în vigoare şi s-ar interzice susţinerea activităţii cluburilor sportive, ţara asta ar rămâne fără sporturi de sală, iar Liga 1 de fotbal ar fi compusă din maximum 4 – 5 echipe. Esenţială mi se pare asigurarea condiţiilor ca toată populaţia să aibă acces la o infrastructură sportivă de ultimă generaţie. Indiferent dacă este vorba sportivi profesionişti, amatori sau simpli pasionaţi, trebuie să aibă toate cele necesare pentru practicarea sportului favorit. Şi fotbalul juvenil trebuie susţinut. Sunt mulţi copii care se pierd pentru că părinţii lor nu dispun de resurse materiale suficiente, alţii renunţă tocmai pentru că nu au unde să joace fără a fi în pericol constant de accidentare. Dar nu doar autorităţile locale ar trebui să investească în sport, ci şi marile corporaţii sau firme existente la nivel local şi naţional. Dacă acestea beneficiază şi îşi sporesc veniturile de pe urma comunităţii, de ce să nu dea înapoi către comunitate o parte din aceste venituri, sub forma de investiţii în terenuri de sport sau sponsorizări pentru diferite activităţi sportive?

EDT: Este promovarea un obiectiv obligatoriu pentru sezonul următor?

ADO: Aş răspunde în nume propriu aici. Oricum, nu doresc să mă erijez într-un purtător de cuvânt al suporterilor. Pentru mine, prioritatea „0” este SĂ FIM! S-a investit prea mult în acest proiect pentru a urma o nouă desfiinţare, aşa cum se vehiculează în prezent în presă. Important este să avem un soi de stabilitate la club, o predictibilitate, la fel ca în orice alt domeniu. Sunt sigur că mulţi dintre suporteri s-au săturat şi de ligile inferioare şi/sau de mediocritate, dar, repet, cel mai important este ca Farul sau noul Farul să nu se stingă în acte pentru a 2-a oară într-un interval de numai 3 ani.

EDT: Unde vezi Farul Constanța peste 5 ani?

ADO: Grea întrebare. Mai ales că acum nu ştiu dacă oricare dintre noi o să mai vadă Farul Constanţa pe harta fotbalului românesc. Şi nu peste 5 ani, ci mult mai curând. Mereu îmi propun să fiu optimist, să văd partea bună a fiecărui lucru, dar nu-mi reuşeşte întotdeauna… Şi, eu sau noi, fariştii, am mai trăit ani buni cu speranţe şi înainte de falimentul din 2016 şi nu ne-a ajutat cu mare lucru. Totuşi, mi-aş dori ca Farul să fie acolo unde îi este locul: într-unul din primele două eşaloane ale fotbalului românesc, jucând un fotbal modern, de calitate, pe un stadion nou, poate mai mic decât cel actual, dar plin mereu şi cu un centru de copii şi juniori care să producă tinere talente pentru echipele naţionale de fotbal ale României de orice grupă de vârstă. Un Farul la ale cărui meciuri, de pe teren propriu sau din deplasare să pot merge şi eu cu băiatul meu, la fel cum şi tatăl meu a fost cu mine când eram copil. În esenţă, la asta se reduce totul. Nu degeaba grupul nostru are o cântare „Farul Constanţa şi Aria Ultra’ sunt familia mea”!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.