Începuturile Farului Constanța

Așa cum v-am promis, începând de astăzi vom vorbi despre Farul Constanța, clubul fanion al orașului de la malul Mării Negre. Farul a dat fotbalului românesc, de-a lungul istoriei sale, fotbaliști mari care au purtat cu mândrie tricolorul, cel mai reprezentativ fiind nimeni altul decât Gheorghe Hagi.Istoria clubului constănțean începe în anul 1949, când cele două echipe de fotbal ale orașului, Dezrobirea Constanța și Porturi Comunicații și Ape Constanța, fuzionează, iar clubul nou format avea să se numească Locomotiva PCA. Echipa nou formată se înscrie pentru barajul de intrare în Divizia B, alături de alte patru campioane regionale: Metalul 1 Mai Ploiești (2-0), Dinamo Oltenița (1-1), Progresul CPCS București (1-1) și Bucegi Câmpulung Pitești (3-0). Constănțenii termină pe primul loc în grupă și obțin astfel prezența în Divizia B.

În sezonul 1954 a avut loc primul mare succes al echipei constănțene. La finalul sezonului, Farul a izbutit prima promovare în Divizia A din istorie. Echipa s-a clasat prima în Seria III a Diviziei B, la 3 puncte în fața lui Dinamo Bacău. După ultima partidă, cea disputată la Bârlad împotriva lui Dinamo Bârlad (0-1), jucătorii constănțeni au fost așteptați de o mare de oameni în vechea gară a Constanței, aceștia venind pentru a sărbători promovarea. Eroii orașului care au pus umărul la această promovare au fost: Nebela, Doicescu, Zlotea, Marcu, Tatomir, Jarnea (Bedivan, Manta), Vultur, Neli Ispas, Gogu Cojocaru, Sever, Cristof, Bobi Georgescu, Gigi Datcu, Lințoiu, Keszkei, conduși de antrenorul Ion Troancă.

În primăvara anului 1955 începea primul sezonul al Locomotivei PCA în Divizia A. Pentru a întări echipa, au fost aduși jucători de la Politehnica Timișoara, CFR București și UTA, precum și un nou antrenor, Eugen Mladin. Primul meci al marinarilor s-a disputat la București, în compania viitoarei campioane, Dinamo. Scorul s-a terminat 4-1 pentru alb-roșii, Gogu Cojocaru fiind cel care a deschis scorul, intrând astfel în istoria constănțenilor, fiind primul marcator al echipei în prima ligă. Din păcate, la finalul sezonului,  Locomotiva PCA termină pe locul 12 și retrogradează în Divizia B. Tot în sezonul în care au retrogradat, 1955, are loc și inaugurarea noului stadion al echipei Farul, stadionul 1 Mai (actual Farul). Meciul de debut, din Divizia A, s-a desfăşurat între Locomotiva PCA şi campioana ţării(en-titre), Flamura Roşie UTA Arad. Era etapa a 4-a, la data de 23 martie 1955, partida încheiându-se cu scorul de 1-0 în favoarea Locomotivei Constanța, printr-un gol înscris de la 40 metri de Manole (min. 61).

Locomotiva Constanța a terminat pe locul 6 în 1956, pentru ca în 1957, să termine pe locul 3, la doar 2 puncte de Locomotiva Gara de Nord București, echipă ce avea să piardă barajul de promovare împotriva echipei Progresul Sibiu.

Noul format toamnă-vară (1957/1958) coroborat cu redenumirea echipei în Farul Constanța avea să le poarte noroc marinarilor, aceștia terminând pe primul loc, izbutind o nouă promovare pe prima scenă fotbalistică a României.

În sezonul 1958/1959 Farul termină pe 10, la 2 puncte deasupra celor 2 retrogradate: Știința Cluj și Știința Timișoara. Trebuie amintit că marinarii au reușit în acel sezon două rezultate de egalitate împotriva echipelor Dinamo București și C.C.A. București (Steaua).

Confirmând progresele realizate în cea de-a doua parte a sezonului precedent, Farul reușește un sezon de excepție în stagiunea 1959/1960, când termină pe poziția a IV-a. Lotul folosit de antrenorii Iosif Lengheriu și Tudor Mihai a fost următorul: Ghibănescu, Toma, Ciuncan, Florescu, Corneanu, Bibere, Moroianu, Olaru, Ciosescu, Niculescu, Matei (Botescu).

Încheiem aici primul episod al mini-seriei dedicate Farului Constanța, urmând ca zilele acestea să tot scoatem de la naftalină poveștile marinarilor.

Surse/foto : http://www.istoriafotbalului.go.ro http://www.info-sud-est.ro http://www.ziuaconstanta.ro

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *